Dzisiaj w Twoje ręce oddajemy drugi artykuł  we współpracy z dietetyk Kasią. Dbanie o odporność powinno rozpocząć się jak najwcześniej, ponieważ buduje się ją cały rok. Jednak znamy kilka przypraw, które mogą skutecznie ją podnieść. Dodatkowo mają kilka innych prozdrowotnych właściwości, dzięki którym Twoje zdrowie będzie na wysokim poziomie.

Z tego artykułu poznasz, aż 7 naturalnych „wspomagaczy” odporności. Ponadto poznasz ich nieoczywiste właściwości i sposób, jak wzmocnić ich działanie.

  1. Czosnek – jeden z najważniejszych składników występujących w polskiej kuchni. Jego zapach może niektórych odstraszyć, natomiast warto skupić się na kilku prozdrowotnych właściwościach.

Czosnek swoje wzmacniające działanie, zawdzięcza allicynie. Jest to związek siarkowy, który nie tylko wzmacnia odporność, ale również reguluje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie krwi oraz może przyczyniać się do zmniejszenia krzepliwości krwi. Stąd czosnek polecany jest dla osób chorujących na nadciśnienie, z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz dla cukrzyków.

Czosnek przez zawartość olejków eterycznych, glikozydów, saponin ma właściwości bakteriobójcze, wirusobójcze, przeciwpasożytnicze. Dodatkowo oprócz związków siarkowych, w czosnku obecna jest kwercetyna, która poprawia zdolności obronne organizmu, jest antyoksydantem. Co najważniejsze czosnek ma działanie antynowotworowe.

Jak wzmocnić działanie czosnku ? Przed dodaniem do potrawy, czosnek przeciśnij przez praskę/pokrój, a następnie odstaw na 15 minut. W tym momencie wytwarza się allicyna, która jest najważniejszym składnikiem czosnku, podnoszącym odporność organizmu.

Uważaj ! Jeśli masz problemy jelitowe np. zespół jelita drażliwego, SIBO ogranicz jego spożycie lub wyeliminuj na pierwsze 2-6 tygodni stosowania diety low FODMAP. Czosnek może wzmagać fermentację w jelitach oraz dawać nieprzyjemne objawy trawienne.

  1. Cebula – kolejny składnik, który prawie codziennie znajduje się w naszym jadłospisie.

Cebula zawiera szereg związków wzmacniających odporność. Głównym jest kwercetyna, która jest antyoksydantem czyli wymiata wolne rodniki, chroni przed stanem zapalnym. Jej działanie przeciwzapalne jest nieocenione w okresie jesienno-zimowym. Ogranicza powstawanie cytokin prozapalnych oraz zmniejsza ryzyko rozwoju infekcji. Kwercetyna może również ułatwiać odchudzania ! Może przyczyniać się do redukcji stresu oksydacyjnego, niwelować ryzyko chorób metabolicznych. Dodatkowo jest pomocna w walce z nowotworami. Hamuje dziele się komórek nowotworowych.

Antocyjany – odpowiedzialne za piękne czerwone, fioletowe, różowe barwy. Najwięcej znajdziesz w cebuli czerwonej. Antocyjany podobnie jak kwercetyna to silne przeciwutleniacze.

Cebula zawiera związki siarkowe, wzmacniające odporność organizmu podobnie jak czosnek. Ponadto zawiera witaminę C, która oprócz podnoszenia odporności, zmniejsza stany zapalne, wpływa na stan skóry oraz dziąseł.

Uważaj ! Podobnie jak czosnek, nie jest polecana dla osób z problemami żołądkowo-jelitowymi.

W związku z tym warto połączyć działanie cebuli i czosnku, pijąc syrop z cebuli.

Przepis na syrop z cebuli

Potrzebujesz małej cebuli, 2 ząbki, czosnku, plaster imbiru, kilka goździków, 2 plastry cytryny oraz miód (do smaku). W słoiku układaj warstwowo pokrojone składniki syropu. Całość możesz zalać sokiem z 1 jednej cytryny. Zakręć i odstaw na 2-3 doby. Cebula puszcza sok w tym czasie. Następnie zlej utworzony syrop i…ciesz się jego smakiem J

  1. Kurkuma – przyprawa wykorzystywana rzadko w naszej kuchni, jest trochę niedoceniana. Głównym składnikiem jest kurkumina, odpowiedzialna za działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, podnoszące odporność, ale również posiada działanie przeciwnowotworowe. Przez wgląd na jej właściwości polecana jest dla osób chorujących na cukrzycę, reumatoidalne zapalenie stawów, nowotworowych.

Kurkumina, poprzez działanie przeciwzapalne hamuje aktywność czynnika transkrypcyjnego NF-KB, odpowiedzialnych za powstawanie cytokin prozapalnych. Dodatkowo obniża aktywność syntezy cyklooksygenazy COX2- enzym bierze udział w produkcji prostaglandyn. Tyle trudnej teorii.

Kurkumina może wpływać również na zmianę metabolizmu komórek, aby zapobiegać wniknięciu wirusa. Dodatkowo ingeruje się z otoczką wirusa i go inaktywuje.

Kurkuma również ma bardzo dobry wpływ na stan stawów. Działa przeciwzapalnie oraz przeciwbólowo !

Polecamy złote mleko – mleko roślinne lub zwierzęce (szklanka) wymieszaj ze szczypta sproszkowanej kurkumy, lub odrobiną startej świeżej. Dodaj pieprz, sok z cytryny (ok. łyżki), łyżkę miodu i zamieszaj. Mleko możesz podgrzać.

  1. Imbir - przyprawa, którą warto stosować nie tylko w formie sproszkowanej, ale również świeżej. Możesz dodawać do herbaty, sałatki, ciasta.

Imbir, posiada właściwości rozgrzewające, przeciwzapalne, antynowotworowe i polecany jest przy problemach żołądkowo-jelitowych.

Swoje działanie zawdzięcza substancji zwanej gingerolem. Rozgrzewa, usuwa wolne rodniki działa antybakteryjnie.

Może łagodzić bóle miesiączkowe, migrenowe. Również wpływa na złagodzenie mdłości, stąd polecany jest dla ciężarnych.

  1. Goździki – przyprawa kojarzona głównie z zimową herbatą i grzanym winem. A jakie korzyści ma dla zdrowia ?

Goździki, wzmacniają układ odpornościowy poprzez działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne. Również działają kojąco, ułatwiają zasypianie. Dodatkowo goździki mogą wspomagać obniżenie stężenia cholesterolu oraz poziomu glukozy w przypadku cukrzycy czy insulinooporności.

Goździki polecane są na…nieświeży oddech ! Skutecznie go odświeżą oraz usuwają niezbyt przyjemny zapach czosnku.

  1. Cynamon – najpopularniejsza zimowa przyprawa. Cynamon oprócz podnoszenia odporności ma działanie antynowotworowe, przeciwzapalne, polecane dla osób chorujących na cukrzycę, insulinooporność oraz choroby zapalne stawów.

Cynamon może wpływać na obniżenie poziomu lipidów, poprzez hamowanie lipogenezy. Ponadto codzienne spożywanie ok. 5g cynamonu (łyżeczka) może obniżać poziom glukozy we krwi u cukrzyków, a ponadto polecany jest dla insulinoopornych, może poprawiać insulinowrażliwość.

  1. Pieprz cayenne – ostrzejszy od klasycznego pieprzu czarnego, ale równie smaczny. Doda pikanterii każdej potrawie. Zawiera kapsaicynę - substancję, która odpowiada za zdrowotne działanie pieprzu cayenne. Oprócz wzmocnienia odporności jest polecana w przypadku chorób sercowo-naczyniowych. Również dzięki kapsaicynie możesz wpływać na poziom glukozy we krwi. Stąd polecana jest dla cukrzyków i osób z isnulinoopornością.

Jako składnik rozgrzewający, polecana jest nie tylko osobom przeziębionym, ale również będących na dietach redukcyjnych. Pieprz cayenne może delikatnie podkręcać termogenezę po posiłku i wzmacniać efekt termiczny pożywienia.

Uważaj ! Jeśli masz problemy żołądkowo-jelitowe, ponieważ u niektórych może wywoływać podrażnienia i objawy trawienne.

Siedem najpopularniejszych przypraw, które wzmocnią Twoją odporność i całe zdrowie. Dodając je do potraw, wyczarujesz pyszne dania, a Twoje zdrowie będzie wdzięczne za taką bombę antyoksydantów.

My dzisiaj stawiamy na naszą herbatkę z dodatkiem goździków, cynamonu, miodu. Pychota !