Zewsząd słychać o zdrowotnych właściwościach nienasyconych kwasów tłuszczowych. Rzadko jednak informuje się o tym, że muszą być one w produkcie w odpowiednich proporcjach. Mają pozytywnie wpływać na zdrowie, a nawet pomagać w odchudzaniu. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie, jak to możliwe, że coś, co jest tłuste, wspiera utratę wagi? Czym są w zasadzie kwasy tłuszczowe i jak te nienasycone różnią się od nasyconych?

 

Nasycenie kwasów tłuszczowych

Na zdrowotnych właściwościach tłuszczów poznali się już starożytni. Chociaż nie wiedzieli, dlaczego tak się dzieje, potrafili dostrzec niemal magiczny wpływ spożywania, a także zewnętrznego stosowania oliwy z oliwek. Poprawiało się ich zdrowie, wygląd włosów, skóry i paznokci, żyli też relatywnie długo. Na zdrowych tłuszczach oparta jest zresztą dieta śródziemnomorska, a także część pokarmów spożywanych przez długowiecznych mieszkańców Dalekiego Wschodu.

Nie wszystkie tłuszcze przynoszą oczywiście korzyści. Nie ma nic pozytywnego w spalonym maśle, zużytej fryturze czy oleju palmowym. Warto nauczyć się odróżniać te nasycone tłuszcze, które wpływają na podwyższenie „złego” cholesterolu LDL, od nienasyconych.

Pod mikroskopem sprawa jest oczywista. Nasycone kwasy tłuszczowe nie mają podwójnych wiązań między atomami węgla w łańcuchu, a nienasycone mają przynajmniej jedno. Ta drobna różnica, która niesie za sobą ogromne skutki zdrowotne sprawia też, że w temperaturze pokojowej niezdrowe tłuszcze przyjmują zazwyczaj formę przynajmniej półstałą, gdy te o pozytywnym działaniu wciąż pozostają płynne.

Aby tłuszcz zachował swoje prozdrowotne właściwości nie wolno go poddawać obróbce cieplnej. Najlepsze są takie jego źródła, które nie zostały poddane ingerencji na żadnym etapie, zaczynając od ich pozyskiwania z roślin! Nienasycone kwasy tłuszczowe powinny być elementem zdrowego odżywiania, ponieważ są niezbędne do funkcjonowania organizmu.

Kwasy omega

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, zwane czasem w skrócie NNKT mogą być jednonienasycone albo wielonienasycone.  Ten pierwszy to kwas omega-9, z kolei do tej drugiej grupy należą słynne kwasy omega-3 i -6.

Kwasy tłuszczowe omega-3 to grupa kwasów niezbędnych w zdrowej diecie. Badania naukowe potwierdzają, że mogą mieć one wpływ na opóźnienie starzenia się komórek. Niemal z pewnością naukowcy stwierdzają też, że obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko zawałów serca - szczególnie jeśli pochodzą ze źródła roślinnego. Uznaje się też, że pomagają walczyć z depresją oraz mogą przeciwdziałać powstawaniu nowotworów. Ich stosowanie pozytywnie wpływa zarówno na dzieci, jak i dorosłych. Jednak aby skorzystać z ich właściwości w pełni, powinny być spożywane w odpowiedniej proporcji z kwasami omega-6.

Kwasy tłuszczowe omega-6 nie mogą być natomiast spożywane samodzielnie, ponieważ… mogą szkodzić zdrowiu. Jednak w zestawieniu z kwasami omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu! To paradoks, zawarty w proporcji jednej jednostki przeciwzapalnego omega-3 do pięciu jednostek  „zapalnych” omega-6. Wystarczy znaleźć produkty, które tę ilość tłuszczów zachowują lub szukać bogatych źródeł omega-3, które zneutralizują omega-6. Dzięki temu można być spokojnym o swój układ krwionośny, pracę nerek, układu trawiennego czy sprawność mózgu.

Nie wolno także zapominać o jednonienasyconych kwasach tłuszczowym omega-9. Dopiero one w pełni uzupełniają ewentualne braki, które posiadają kwasy omega-3 i omega-6. Obniżają przede wszystkim poziom złego cholesterolu. Wzmacniają walkę o zdrowy układ krwionośny, zapobiegając zawałom i miażdżycy.

Najlepsze źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych

Zdrowy dorosły człowiek powinien przyjmować około 70 g tłuszczu dziennie, w tym minimum 50 g NNKT. Opis właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych to nie tylko puste slogany. Wystarczy miesiąc stosowania ich w swojej diecie, aby zauważyć pozytywne efekty.

Jest kilka pokarmów, z których można czerpać je w idealnych proporcjach. Warto więc uzupełnić swoją dietę o tłuste ryby morskie, owoce morza i jajka. Niezwykłymi roślinami, której niemal każdy element stanowi doskonałe źródło odpowiednich części kwasów omega-3-6-9 są konopie siewne.

Konopie siewne są w Polsce uprawiane od setek lat. Wykorzystywane były na włókno, spożywano ich ziarna, a także tłoczono z nich oleje. Ich rola w ekosystemie jest bardzo istotna – stanowią niejako płuca natury, oczyszczając powietrze z toksyn. Dziś rosną na ekologicznych uprawach, na których nie stosuje się pestycydów ani środków ochrony roślin. Metody ich zbierania, a także przetwarzania są zgodne ze standardami ochrony środowiska, a także pozostają bez wpływu na ich prozdrowotne właściwości. Stanowią doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Oleje, które można stosować w kuchni to jeden ze skarbów wytwarzanych z konopi siewnych. Mogą być uzupełnione o tłuszcze z innych roślin, np. czarnuszki czy ostropestu. Ich walory smakowe podkreślą smak każdej potrawy, przy okazji zapewniając zdrowie. Można przyjmować je mimochodem, tak, jak np. Włosi: w smakowitych, tłoczonych na zimno tłuszczach maczać chleb, polewać nimi sałatki, dodać łyżkę lub dwie do sosu pomidorowego podczas obiadu…

Z konopi siewnych pozyskuje się też ziarna konopne. Nasionami zawierającymi nienasycone kwasy tłuszczowe można posypać kanapkę, dodać do surówki lub zupy albo podjadać je podczas oglądania filmu. Idealne proporcje jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych trafią do organizmu niemal mimochodem!

Jeśli natomiast nie jest się fanem czasem cierpkiego smaku ziaren czy olejów, można NNKT suplementować. W tym wypadku warto jednak pamiętać, że i tak muszą mieć formę tłuszczu, czyli np. olejku CBD, aby takie ich źródło miało sens. Przy okazji można też przyjąć inne składniki, które pozytywnie wpływają na zdrowie, a których w konopiach siewnych zdecydowanie nie brakuje!

Warto też pamiętać, że bez zdrowych tłuszczów do organizmu nie trafią niektóre witaminy, które się w nich rozpuszczają. Należą do nich te z grupy A, E, D i K. Budują odporność, wpływają na zdrowie kości, poprawiają funkcjonowanie mózgu, w tym koncentrację i pamięć oraz na wyostrzenie zmysłów. Warto więc pamiętać o olejach czy ziarnach warto pamiętać na co dzień, a także sięgać po nie szczególnie w momentach, gdy życie staje się trochę bardziej wymagające.


Zapraszamy do polubienia naszej strony na facebooku :)