Brak koncentracji to bardzo problematyczne zjawisko, które utrudnia funkcjonowanie w domu i w pracy. Może mieć bardzo różne przyczyny, ale skutki zawsze będą opłakane. Od małych błędów po poważne zaniedbania, od chaosu w działaniu po zaniki pamięci… To nie musi tak wyglądać! Z brakiem koncentracji można poradzić sobie domowymi sposobami, wprowadzając w codzienność nawet niewielkie zmiany. Oto 5 pomysłów na walkę z tym zjawiskiem!

 

Minimum koncentracji, maksimum chaosu

Kłopoty z pamięcią, koordynacją, refleksem, skupieniem się na zadaniu – wszystkiemu winien jest brak koncentracji. To zjawisko bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie. Sprawia, że o wielu rzeczach się zapomina, popełnia się głupie błędy, zatapia się w bezruchu, nie reagując na bodźce. Codzienność w takim stanie jest nie tylko trudna, ale też niebezpieczna.

Trudności z koncentracją podczas ćwiczeń, nauki, czytania książki, oglądania filmu sprawiają, że rzeczy te przestają sprawiać przyjemność. Jednak gdy niemożność skupienia się dopada kierowcę czy np. lekarza, nie trudno o wypadek. Tego nie można już ignorować! Na szczęście istnieje kilka domowych sposobów na brak koncentracji, pozwalających wykorzystać swój potencjał i odzyskać utraconą spostrzegawczość!

Znajdź przyczynę, wdrąż rozwiązanie

Objawy, takie jak brak koncentracji, rozkojarzenie nie biorą się znikąd. Mogą być związane ze stresem, przestymulowaniem, bezsennością, natłokiem obowiązków. Do przyczyn należą również choroby, szczególnie te związane z układem hormonalnym.

Domowe sposoby na brak koncentracji mogą być skuteczne, o ile przyczyna nie jest związana bezpośrednio z poważnymi problemami zdrowotnymi. W tym przypadku obok poniższych pomysłów należy wdrożyć celowane leczenie i niwelując powód, równocześnie eliminować skutki.

Chwila wyciszenia

Brak koncentracji często wiąże się z nieustannym szumem w głowie. Myśli przelatują bezładnie, chaotycznie, nie mają ze sobą związku. To frustrujące i męczące równocześnie. W takiej sytuacji warto wprowadzić do harmonogramu dnia chociaż kwadrans spędzony w całkowitej ciszy. Bez muzyki, krzyku dzieci, rozmów prowadzonych przez współpracowników, dźwięku telefonu – taka chwila może pomóc ustabilizować ten natłok urwanych zdań i obrazów, pojawiających się po zamknięciu oczu.

Dobrym momentem będą np. wieczorne rytuały – gorąca kąpiel przy przygaszonym świetle, piękny zapach olejowego musu konopnego z CBD, delikatny masaż całego ciała. Próba skupienia się wyłącznie na doznaniach fizycznych powinna przynieść ulgę dla przemęczonego umysłu.

Taką przerwę można zrobić sobie też w pracy – zamykając się na klucz w biurze, wychodząc na zewnątrz budynku czy korzystając ze służbowej w kuchni w momencie, gdy inni już skończyli swoje II śniadania. 15 minut spędzone nad kubkiem aromatycznej herbaty konopnej z pewnością pozwoli się wyciszyć oraz uspokoić emocje.

Zdrowe odżywianie

W zdrowym ciele zdrowy duch – to staropolskie powiedzenie jest bardzo prawdziwe. Brak koncentracji i pamięci mogą być spowodowane problemami z układem nerwowym, niedożywieniem czy odwodnieniem, które w pierwsze kolejności odczuwa mózg. To nie kwestie, które dotykają wyłącznie mieszkańców biednych krajów – anemia, a nawet awitaminoza oraz brak odpowiedniej ilości wody dostarczanej do organizmu są równie powszechne wśród osób, które jedzenia i picia, niestety kiepskiej jakości, mają pod dostatkiem.

Na układ nerwowy i układ krążenia mają wpływ m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3-6-9. Aby dostarczyć ich sobie w odpowiedniej ilości, wystarczy dolewać łyżeczkę oleju konopnego do sałatek, zup, kanapek i wielu innych potraw. Przy okazji do organizmu z warzyw czy pełnoziarnistych kasz, makaronów czy ryżu dostaną się witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, E czy K. Ta drobna zmiana szybko zaowocuje poprawą skupienia i pamięci!

Suplementacja

Szczególnie jesienią i zimą, gdy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest utrudniony, warto sięgnąć po suplementy diety. Wiele osób uskarża się wtedy na brak koncentracji – przyczyny mogą być co prawda różne, ale rozwiązania są zbliżone. Warto postawić na taki produkt, który oprócz minerałów i witamin dostarczy do organizmu również innych, działających na niego pozytywnie składników.

Takim wsparciem może być olejek konopny z CBD. Odpowiednio dobrane stężenie oraz regularne stosowanie może pomóc zwalczyć kilka z najczęstszych przyczyn braku koncentracji. Działanie wyciszające, o jakie podejrzewany jest kannabinoid:

  • Ułatwia zasypianie;
  • Pozwala odegnać stresy;
  • Zatrzymuje gonitwę myśli;
  • Poprawia jakość snu.

Olejki z CBD polecane są szczególnie osobom, które chcą walczyć z problemami ze skupieniem i z wypaleniem.

Świeże powietrze

Doskonałym sposobem na poradzenie sobie z problemami z koncentracją jest ruch na świeżym powietrzu. Spacer, kilka kilometrów przejechanych na rowerze, jogging – od 20 minutowej pieszej wycieczki po duży wysiłek, aktywność fizyczna pomaga zawalczyć o umiejętność skupienia się. Dotleniony mózg zdecydowanie lepiej pracuje, a zaprzęgnięte do działania mięśnie regulują gospodarkę hormonalną i wspierają w pozbywaniu się stresu.

Przy regularnych treningach, pomagających walczyć z brakiem koncentracji, warto zadbać o odpowiednie odżywianie. Dodane do koktajlu białko konopne pozwoli mięśniom szybciej się zregenerować oraz przyniesie wszystkie korzyści, jakie wiążą się z zażywaniem CBD.

Wyłączanie bodźców

To, co charakteryzuje codzienność osób, borykających się z brakiem koncentracji, to nadmiar bodźców. Długa lista zadań do wykonania, presja, zmęczenie – wszystko wiąże się z natłokiem różnorodnych informacji, nieprzetwarzalnych dla mózgu. Warto zminimalizować ich ilość. Jak to zrobić?

Jadąc autem dobrze jest wyłączyć radio. W pracy można założyć słuchawki i puścić sobie śpiew ptaków lub szum wody. Zmniejszenie screen time’u – niezależnie, czy to czas spędzony przed telewizorem, smartfonem, czy komputerem – również będzie korzystne. Wreszcie – warto od czasu do czasu po prostu poleniuchować. Odpuścić sobie sprzątanie, gotowanie wysublimowanego obiadu czy inne, mogące poczekać obowiązki domowe na rzecz leżenia na kanapie, które z pewnością pomoże przywrócić wewnętrzną równowagę.