15 49.0138 8.38624 none both 0 4000 1 0 horizontal https://justnature.pl 300 1
sticky-logo

Aktywność fizyczna seniorów – jak się do niej przygotować?

29 listopada, 2022
62 VIEWS

Podeszły wiek dla wielu seniorów oznacza zmaganie się z problemami ze zdrowiem. Często nie mają oni czasu i chęci, aby być aktywnymi fizycznie. Jest to jednak w pewnym stopniu błędne koło – brak ćwiczeń wpływa niekorzystnie na zdrowie i kondycję organizmu. Niestety istnieją również schorzenia, które szczególnie przez tradycyjne osoby traktowane są jako wstydliwe, przez co zostają one w domu i nie walczą nawet z dokuczliwymi objawami. Warto zachęcać seniorów do aktywności fizycznej niezależnie od tego, czy są członkami rodziny, czy też trafiamy na nich przy okazji działalności zawodowej. Jak przygotować ich do tego, aby mogli zacząć ćwiczyć i stali się bardziej aktywnymi i pełnymi życia osobami?

Zachęcanie do aktywności – kluczowy czynnik, który może diametralnie zmienić życie seniora

Kontaktując się z seniorem, który po przejściu na emeryturę lub z powodu problemów zdrowotnych popadł w stagnację, zawsze trzeba zachęcać go do podejmowania aktywności. Nie muszą być one skomplikowane, ale wszystko jest lepsze od ciągłego siedzenia w domu, bez kontaktu z drugim człowiekiem. Można podawać argumenty zdrowotne – aktywny organizm mniej choruje, ale również te psychologiczne, mówiące, że człowiek potrzebuje bodźców intelektualnych aby pozostać sprawnym mentalnie. Wielu seniorów zaakceptuje taką argumentację. 

Nietrzymanie moczu – wstydliwa dolegliwość, przez którą seniorzy zamykają się w czterech ścianach

Część z grupy seniorów nie wychodzi zbyt często z domu z powodu dolegliwości zdrowotnych, których się wstydzą. Jedna z nich to nietrzymanie moczu. Warto pokazać seniorom, że istnieją wkładki higieniczne dla starszych osób, które pozwolą korzystać z życia pełnymi garściami. Jeśli leczenie nietrzymania moczu będzie wymagało długiej terapii, nie ma potrzeby zamykania się w domu – co więcej aktywność fizyczna jest wtedy polecana, aby wzmocnić mięśnie dna miednicy. Wkładki higieniczne dla starszych osób to zatem wręcz sposób leczenia objawowego. 

Grupy dla aktywnych seniorów – już jedna wizyta może wszystko zmienić – przygotuj do niej osobę w podeszłym wieku

W ośrodkach kultury istnieje wiele aktywności przewidzianych dla seniorów. Są to zajęcia z różnych sportów – wspólne spacery, granie w tenisa stołowego, fitness czy ćwiczenia na siłowni. Każdy znajdzie coś dla siebie. Czasem osoba w podeszłym wieku martwi się, że próba zmiany stylu życia skończy się niepowodzeniem, jednak już jedna wizyta na takim spotkaniu zmieni to podejście – znajdzie się w gronie osób podobnej do niej i z pewnością się ożywi. 

Jak zachęcić i pomóc seniorowi, który chce indywidualnie uprawiać jakiś sport – o czym należy pamiętać? 

Niezależnie od tego, czy senior planuje ćwiczenia grupowe, czy aktywność indywidualną w przypadku takich osób rozgrzewka jest niezwykle istotnym elementem. O kontuzję w podeszłym wieku nie trudno, dlatego warto zadbać o to, by senior się nie przetrenował, a ćwiczenia nie kolidowały z zaleceniami lekarskimi dla konkretnej osoby. Seniorzy powinni wybierać sporty mniej wymagające, które pozwolą im się lepiej poczuć.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Stypa, czyli jak wygląda zaproszenie na obiad po pogrzebie i dlaczego warto ją zorganizować?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x